Klachtencommissie: De commissie, ingesteld door de woningcorporaties Accolade, De Bouwvereniging, Elkien, Thús Wonen, Wonen Noordwest Friesland, Dynhus,
Woningstichting Weststellingwerf en WoonFriesland om onafhankelijke adviezen over klachten ten aanzien van het doen en nalaten van de corporatie(s) aan de corporatie(s) uit te brengen, om zodoende een bijdrage te leveren aan het verantwoord functioneren van de corporatie(s).
Corporatie: Toegelaten instelling in de zin van artikel 19 Woningwet, die de klachtencommissie (mede) heeft ingesteld.
Bestuur: De directeur-bestuurder (s) van de onder ‘’klachtencommissie’’ genoemde woningcorporaties.
Huurdersorganisatie: De organisatie als bedoeld in art 1 lid1 sub f van de Wet op het Overleg Huurders Verhuurder.
Bewonerscommissie: De organisatie als bedoeld in art 1 lid1 sub g van de Wet op het Overleg Huurders Verhuurder.
Klager: Klager kan zijn:
- Een huurder van woon- of bedrijfsruimte van de corporatie.
- Een medehuurder in de zin van de artikelen 7:266 en 7:267 BW en een persoon bedoeld in artikel 7:268 lid 2 BW.
- De consument koper van een door de corporatie verkochte woning kan een klacht indienen over handelen en nalaten van een corporatie, doch slechts tijdens de aankoop- en/of de terugkoopprocedure, onverminderd het bepaalde in artikel 5 lid 1 onder m.
- Wie met betrekking tot de hiervoor genoemde woon- of bedrijfsruimte een status had als hiervoor opgesomd, zij het tot een jaar na het tijdstip waarop de gedraging van een corporatie plaatsvond.
- Een huurdersorganisatie of bewonerscommissie.
- Een kandidaat-huurder van woonruimte in eigendom van of in beheer bij een corporatie. Een kandidaat-huurder van woonruimte kan zijn een persoon die zich heeft gemeld als gegadigde voor een huurwoning van een corporatie.
Klacht: Een van een klager afkomstig in de Nederlandse of Friese taal gesteld geschrift, gericht aan de klachtencommissie, waaruit blijkt dat klager zich niet kan verenigen met een handelen of nalaten van de corporatie of het handelen of nalaten van personen die voor of namens haar werkzaamheden verrichten.
Advies: Met redenen omkleed onafhankelijk schriftelijk advies dat de klachtencommissie uitbrengt aan het bestuur van de corporatie.
Permanente vertegenwoordiging: het gremium, samengesteld uit een vertegenwoordiging van directeuren-bestuurders van deelnemende corporaties en de aan deze gelieerde huurdersorganisaties, welke toezicht houdt op de uitvoering van dit reglement. Deze vertegenwoordiging bestaat uit ten hoogste 4 personen en is paritair samengesteld. De permanente vertegenwoordiging werkt met unanimiteit van stemmen. De permanente vertegenwoordiging wordt om de vier jaren gekozen uit de kring van deelnemende corporaties en huurdersbelangenorganisaties, waarbij voor de eerste keer de eerste termijn voor de helft van de leden twee jaren en voor de andere helft vier jaren zal duren, zodat steeds voldoende kennis en expertise binnen de vertegenwoordiging behouden blijft. Het voorzitterschap van de permanente vertegenwoordiging rouleert elke twee jaar tussen de partijen.